Parker PERA luxusní | eshop MIJA | Cz-pera.cz

registrace »
zapomenuté heslo »
Tisknout

PARKER

Historie značky Parker začíná v osmdesátých letech devatenáctého století, kdy si chudý učitel telegrafie George Safford Parker přivydělával prodejem psacího náčiní svým studentům. Protože se za nabízené zboží cítil odpo­vědný, všechny špatně fungující kousky sám opravoval. Při této činnosti brzy došel k poznání, že by mohl vyrobit lepší produkt, a že když bude dobrý, lidé ho určitě koupí. První plnicí pero Parker bylo patentováno v roce 1889 a od samého počátku byla tato značka vnímána jako záruka kvality a dlouhé životnosti.

Zásadní zlom však přinesla až 20. léta století minulého. Na jejich počátku, kdy prodej plnicích per stagnoval, přišel jeden z manažerů společnosti s revolučním nápadem vyrobit robustní pero ve výrazné červeno-oranžové barvě (tehdy byla naprostá většina per černá) a s masivním zlatým hrotem. Model jménem Duofold se měl navíc na trhu objevit za více než dvojnáso­bek obvyklé ceny.

Pro testování prvních vzorků bylo zvoleno Chicago. Na jaře 1922 se zde do terénu vydalo deset obchodních zástupců vybavených plakáty a kladnými referencemi od prodejců, zatímco v místních novinách byla objednána in­tenzivní tříměsíční reklamní kampaň. Úspěch Duofoldu byl takový, že jen během prvního týdne přesáhl obrat z prodejů náklady na reklamu. Stejný postup tedy Parker uplatnil i v dalších městech a na konci léta téhož roku byla spuštěna celonárodní reklamní kampaň. Rok 1922 značka Parker uza­vírala se 77% nárůstem obratu ve srovnání s předchozím rokem.

Navzdory neustálému vylepšování a uvádění nových a nových designových úprav se dominantní postavení Duofoldu na trhu ocitlo v roce 1924 v ohro­žení. Konkurenční značka Schaeffer totiž uvedla na trh pero vyráběné z nového nerozbitného materiálu Radite. Až do té doby se pera vyráběla z tvrdé černé gumy, materiálu tvárného a přitom poměrně, nikoli však zcela, odolného proti mechanickému namáhání a chemickému působení inkous­tu. Spolu s novým, nesrovnatelně odolnějším materiálem se změnila i záru­ka prodávaných per na doživotní.

Parker začal okamžitě pracovat na testování plastů a v roce 1926 před­stavil první pero z umělé hmoty s doživotní zárukou. Polymer Permanite používaný pro výrobu se vyznačoval vysokou odolností a navíc byl výrazně lehčí než do té doby stále běžně užívaná guma. Nově představená pera se po designové stránce shodovala s Duofoldy, na trh však byla uvedena pod názvem Jade Pens, který vycházel ze světle zelené barvy prvního modelu připomínající ušlechtilý nerost jadeit. Necelý rok poté byla celá série opět zařazena pod název Duofold.

Pro demonstraci jedinečných vlastností svých výrobků zvolil Parker formu senzace a nechal shodit nová plastová pera z aeroplánu letícího 3000 stop nad zemí, z 25. patra výškové budovy nebo mezi rozeklaná skaliska na dno Grand kaňonu. Zpráva o tom, že přežila tyto náročné zkoušky bez úhony, pak byla zveřejněna v řadě no­vin a rychle se rozšířila po celé Americe. Továrna Parker vzápětí zaznamenala rekordní odbyt, i když její produkty se prodávaly mnohem dráž než psací potřeby konkurenčních značek.

Dvacátá léta je tak možné ozna­čit za předěl, v němž se ze sice kvalitní ale v podstatě stan­dardní značky plnicích per stal světoví lídr v oblasti luxusních psacích potřeb. A v nastoupené cestě Parker pokračoval i nadá­le. Jeho výrobky se vyznačovaly mimořádnou kvalitou, preciz­ností zpracování a využitím poznatků moderní vědy pro zdokonalení užit­ných vlastností.

Strmý pokles prodejů v období hospodářské krize na počátku 30. let se firmě např. podařilo zastavit díky zavedení zcela nového systému plnění per inkoustem. Šedesátku ručně vyrobených prototypů Vacuum-Filler vy­stavených na zkoušku v chicagské prodejně v létě 1932 skoupili zákazníci během jediného týdne. Na podporu prodeje dalších sérií vyrobili v Parkeru i několik kusů s tělem z průhledného plastu, aby se dalo snadněji vysvětlit, jak originální plnicí mechanismus funguje. Tato pera také vůbec poprvé nesla klip ve tvaru okřídleného šípu, jenž se do budoucna stal neodlučným symbolem značky.

Z celé řady dalších inovací zmiňme alespoň Parker 51 z roku 1941. Štíhlé tělo inspirované trupem vojenské stíhačky a naprosto revoluční skrytý hrot tvořící s tělem jeden kompaktní celek se staly vzorem následovaným výrobci psacích potřeb ještě několik desetiletí po zahájení prodeje. V České republice si pamětníci jistě vzpomenou na tzv. čínské propisovačky, které též patřily mezi plagiáty tohoto mimořádně úspěšného modelu.

Špičková kvalita, atraktivní design a široká nabídka modelů pro nejrůznější cílové skupiny jsou důvodem, proč je PARKER stále nejvyhledávanější znač­kou prestižních psacích potřeb na světě.